התמכרות למין: הפרעת חרדה הולכת וגדלה

התמכרות למין: הפרעת חרדה הולכת וגדלה

מספר מילים 545

התמכרות למין, המוכרת בדרך כלל כהיפרסקסואליות, הפרעת התנהגות מינית כפייתית, כפייתיות מינית ותלות מינית, היא הפרעת חרדה המאופיינת בדפוס הרסני של דחפים מיניים חוזרים ומטרידים, פנטזיות או התנהגויות המפריעות ליכולתו של הפרט לתפקד בחיים, לשמור על מערכות יחסים ו / או לנהל אחריות. בניגוד למודלים קודמים של התמכרות למין, המחקר המודרני על תופעת ההתמכרות למין מתמקד בעיקר בחוויה הסובייקטיבית של מצוקתו של הפרט, ולא בתדירות ההתנהגות המינית שלו. על פי הערכות, 3-6% מהאוכלוסייה סובלים מצורה כלשהי של התמכרות מינית, ויש עדויות לכך שהיא נמצאת במגמת עלייה ברחבי העולם.

מהי התמכרות למין?

האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית (APA) אינה מכירה בהתמכרות למין כהפרעה נפשית, אך הסיווג הבינלאומי של מחלות, הגרסה האחת-עשרה (ICD-11) מסווג הפרעת התנהגות מינית כפייתית (CSBD) כהפרעת שליטה בדחפים. ארגון הבריאות העולמי (WHO) מגדיר CSBD כ"דפוס מתמשך של כישלון לשלוט בדחפים או דחפים מיניים אינטנסיביים וחוזרים ונשנים וכתוצאה מכך התנהגות מינית חוזרת ונשנית".

התמכרות למין יכולה להיות מופעלת על ידי גורמים חיצוניים שונים, כגון אירוע טראומטי או מצב בריאותו הנפשית של האדם. בעוד הסימפטומים משתנים מאדם לאדם, להלן סימני אזהרה נפוצים לכך שאדם עלול לחוות מערכת יחסים לא בריאה למין:

• חוסר יכולת לתפקד בחיי היום-יום מבלי לעסוק בהתנהגות מינית מסוכנת

• תלות רגשית או עיסוק יתר בפעילות מינית מסוימת

• הזנחת תחומי אחריות בבית, בבית הספר או בעבודה עקב עיסוק בהתנהגויות מיניות מסוכנות
• ניהול חיים כפולים על ידי שמירת פעילויות מיניות בסוד
• קיום רומנים מרובים מחוץ לנישואין
• עיסוק בהתנהגות מינית מזיקה, כמו יחסי מין לא מוגנים או יחסי מין עם זרים
• חיפוש בני זוג למטרה היחידה של הנאה מינית
• לשקר, לרמות או לעשות מניפולציות במטרה להשיג סיפוק מיני
• הפגנת התנהגות עוינת כלפי בני זוג על מנת לקבל תשומת לב או להרגיש עוצמתיים

גורמי סיכון להתמכרות למין

כמו בכל סוג של התמכרות, הסיכון לפתח התמכרות למין אינו זהה עבור כולם. גורמי סיכון יכולים לכלול בעיות נפשיות בסיסיות, הפרעות נפשיות ואישיות, כגון דיכאון, חרדה והפרעת אישיות אנטי-חברתית, או גורמים ביולוגיים כגון גנטיקה, חוסר איזון הורמונלי או הפרעות נוירוטרנסמיטרים.

פורטל מומלץ https://www.blazethenight.com/
השימוש בפורנוגרפיה וגישה לאפליקציות היכרויות מקוונות ולפלטפורמות מיניות אחרות יכולים גם לתרום להתפתחות התמכרות למין. קיום יחסי מין לא מוגנים עלול להגביר את הסיכון לזיהומים המועברים במגע מיני (STIs) ולמצוקה רגשית. בנוסף, מצבים מלחיצים, כמו אובדן עבודה או מוות של אדם אהוב, יכולים להפוך אדם פגיע יותר לפתח התמכרות למין.

טיפול בהתמכרות למין

הטיפול בהתמכרות למין מורכב לרוב מטיפול פרטני, קבוצתי או זוגי, טיפול תרופתי או שילוב של גישות אלו. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) הוא הגישה העיקרית לטיפול בהתמכרות למין, שכן הוא מסייע לאנשים לקבל תובנה ולזהות דפוסי התנהגות בסיסיים ומחשבות ורגשות בעייתיים המובילים להתנהגויות ההרסניות שלהם. טיפולים אחרים, כגון מערכות משפחתיות, טיפול קיומי או פסיכודינמי, עשויים לשמש לשיפור ההבנה של בעיות פסיכולוגיות בסיסיות ולספק תמיכה נוספת.

טיפול זוגי ומשפחתי מומלץ גם כדי להפחית את השפעת ההתמכרות על כל מערכות היחסים שיש לאדם. בנוסף, השימוש בתרופות, כמו SSRI ואנטי אנדרוגנים, יכול לשמש גם כדי לעזור להפחית את הסימפטומים של תשוקה מינית ולשפר את הרווחה הרגשית. מספר קבוצות תמיכה מקוונות ואישיות זמינות עבור אנשים המתמודדים עם התמכרות למין ועבור משפחותיהם ויקיריהם כדי לספק תמיכה רגשית והדרכה.

מסקנה

התמכרות למין היא הפרעה מורכבת אך ניתנת לטיפול, ופנייה לעזרה היא צעד ראשון חיוני בתהליך הטיפול. עם אבחון נכון על ידי איש מקצוע ותוכנית טיפול מקיפה, אנשים עם התמכרות למין יכולים ליהנות מחיים מספקים ללא התנהגותם הכפייתית. הכרה וטיפול מוצלח בהתמכרות למין יכול להיות המפתח לפתרון בעיות בריאות נפשיות ופיזיות הקשורות וליצור אורח חיים בריא ומספק.

חדשות הסקס מאמרים נוספים

חקירת המורכבויות והמחלוקות סביב זנות: סקירה מקיפה

זנות, הפרקטיקה של ביצוע מעשים מיניים תמורת כסף, הייתה נושא שנוי במחלוקת לאורך ההיסטוריה. זהו מקצוע שלעתים קרובות אינו מובן ונגוע בסטיגמות, עם דעות ונקודות…

חקירת המורכבויות והמחלוקות סביב זנות: סקירה מקיפה

הבנת קונדומים: המדריך האולטימטיבי למין בטוח ואמצעי מניעה

קונדומים שימשו במשך מאות שנים כשיטה למניעת הריון והגנה מפני זיהומים המועברים במגע מיני (STI). למעשה, התיאור העתיק ביותר הידוע של קונדום שתחילתו לפני למעלה…

הבנת קונדומים: המדריך האולטימטיבי למין בטוח ואמצעי מניעה

נערות ליווי: תובנה מקצועית על המקצוע העתיק בעולם

בכל פינה בעולם קיימת תעשייה חשאית שקיימת כבר מאות שנים – מקצוע נערות הקריאה. נשים אלה, הידועות בשמות שונים כגון נערות ליווי המלצה - נערות…

נערות ליווי: תובנה מקצועית על המקצוע העתיק בעולם