השפעת הפורנוגרפיה על החברה: כיצד

השפעת הפורנוגרפיה על החברה: כיצד

מספר מילים 626

השפעת הפורנוגרפיה על החברה: כיצד סרטוני פורנו משפיעים על חיינו

לאורך ההיסטוריה עוררה הפורנוגרפיה אינספור ויכוחים על הרלוונטיות התרבותית שלה, מעמדה המשפטי, השלכותיה הפוליטיות והשלכותיה הפסיכולוגיות. טבעי שצורת תקשורת זו, המאופיינת לעתים קרובות כטאבו ומפוקפקת מוסרית בחברות שמרניות רבות, תישאר נושא לעניין ולדיון. ואכן, התיאור של מעשים מיניים ותכנים מיניים בתקשורת המודרנית בא לשנות את החברה שלנו ואת השקפותינו על מיניות בדרכים בלתי צפויות רבות.

בחזית הדיונים האלה על סקס ופורנוגרפיה, נמצאים סרטוני פורנו. סרטוני פורנו הם ללא ספק הצורה הפופולרית ביותר של מדיה למבוגרים, והם צוברים במהירות קבלה חברתית המיינסטרים. לא קשה לראות את השינוי הסייסמי בחשיפה ובזמינות שיש לסרטוני פורנו על התרבות שלנו, בעשור האחרון בלבד. השאלה אם אדם תומך בפורנוגרפיה או מגנה אותה היא בחירה אישית; עם זאת, אסור להתעלם מהשפעתו הבלתי מעורערת על האנושות.

נתחיל בבחינת ההיסטוריה של סרטוני פורנו ועלייתה לגדולה מודרנית. הפורנוגרפיה הייתה מאז ומתמיד מרכיב אינטגרלי בהתנהגות האנושית, כאשר דימויים ארוטיים מוקדמים מקורם בתרבויות עתיקות מוקדמות[1], אך רק במחצית השנייה של המאה ה-20 החלו דימויים פורנוגרפיים לדרוש טכנולוגיה מתקדמת לצורך ייצורם ההמוני והפצתם. במהלך תקופה זו, קלטות VHS ומאוחר יותר, תקליטורי DVD, היו אחראים במידה רבה להקמת תעשייה פורנוגרפית מאורגנת. סרטוני פורנו אפשרו למשתמשים לצפות בחומר מיני בפרטיות בתיהם ושימשו כמניע עיקרי של ז'אנר התקשורת למבוגרים.

בשנים האחרונות, מודל מסורתי זה שובש והוחלף על ידי השכיחות הגוברת של הורדות דיגיטליות ושירותי סטרימינג. למרות שהגישה לסרטוני פורנו עדיין נחוצה להקמת תעשיית הפורנוגרפיה, מה שהיה פעם תהליך מוסדר מאוד, מסורבל ויקר, פשט באופן משמעותי וצומצם לחוויה נגישה, מיידית ולעתים קרובות בחינם. שינוי זה לא רק מגביל את מחסומי הגישה אלא גם מאתגר את המודל המסורתי של תעשיית הפורנוגרפיה.

ככל שליותר ויותר אנשים יש גישה לפורנוגרפיה, גם השפעתה על התרבות שלנו השתנתה. מבחינת הרלוונטיות הכלכלית שלה, תעשיית הפורנו שווה כיום מיליארדי דולרים בשנה, לאחר שהולידה גל חדש של שחקנים מבוגרים סלבריטאים וכוכבי קולנוע, אשר צולבים את תיקי העבודות המקצועיים שלהם באתרי הסרטים למבוגרים. [2]

יתר על כן, האבולוציה של סרטוני פורנו אפשרה גישה לזרם תוכן שמעצים סטריאוטיפים מסוימים ומקצין התנהגות מסוימת, כל זאת תוך החפצת נשים והפחתת מעורבותן במעשים המיניים המתוארים בסרטון. סוג זה של פורנו יכול להיות מסוכן מאוד לתפיסת המין הנשי, במיוחד לדורות הצעירים, שאולי יש להם הבנה מוגבלת בלבד על המיניות האנושית.

בארצות הברית, אזרחים מודאגים רבים, אקדמאים ומוסדות חינוך טענו כי סוג זה של תוכן גרם לעלייה באלימות מינית ועיוות ההבנה הנכונה של מיניות. ואכן, סקר שנערך בשנת 2019 בקרב 20,000 מתבגרים הצביע על כך שבשליש מהמקרים, בני נוער דיווחו כי הם התמכרו לפורנו, וכי שני שלישים אמרו שהם מרגישים המומים מההשוואות שלו למערכות יחסים בחיים האמיתיים. [3]

ההשפעות של סרטוני פורנו על החברה מסובכות עוד יותר על ידי העובדה שניתן להשתמש בהם בצורה חיובית ושלילית. מצד אחד, ניתן להשתמש בו ככלי חינוכי שיכול להשפיע באופן פעיל על האופן שבו אנו דנים במין וניגשים אליו, ולעזור למזער את הבושה שמאחורי התנהגויות מיניות מסוימות.

מצד שני, ניתן להשתמש בו בזדון לניצול, ליצור עולם שבו מה שנתפס כ"נורמלי" מבוסס על מושגים פיקטיביים, מצג שווא של גוף האדם ויצירת ציפיות לא מציאותיות לגבי מה סקס צריך להיות. במובן מסוים, זהו גם תחנת כוח של פנטזיות, המזמינה את הצופים לחוות הנאה מינית מדהימה, אך גם אלמנט שוחק, שכפי שההיסטוריה ניסתה ללמד אותנו, אין להקל בו ראש.
videohub.co.il

בבסיסה, פורנוגרפיה יכולה לשמש כלי מסוכן ומשחרר כאחד, אם משתמשים בה במטבח מתאים ומודע. יש לראות במדיה סוגסטיבית צורה נוספת של אמנות ולא מודל נוקשה ומסורתי של התנהגות מינית: המפתח הוא לבחון אותה באופן המעודד דיון בריא ופתיחות מחשבתית, ותורם להבנה נכונה של המין ועוצמתו. רק באמצעות דיאלוג בונה על נושא טאבו זה נוכל להתחיל לחקור ולהעריך את הפוטנציאל שלו.

[1] צשונר, הראלד. "היסטוריה של פורנוגרפיה". חוות דעת על Kirkus , www.kirkusreviews.com/features/history-pornography/.

[2] P התנגדות לפורנו ומדיניות אפס סובלנות שלפעמים מפלילה את העוסקים בה. עם הבנה מתחשבת לגבי השימוש בו, פורנוגרפיה – ובמיוחד סרטוני פורנו – עשויים להפוך לעוד חלק שנוי במחלוקת בתרבות שלנו, ולמצוא איזון טוב יותר בין הלם לקבלה.

חדשות הסקס מאמרים נוספים

חקירת המורכבויות והמחלוקות סביב זנות: סקירה מקיפה

זנות, הפרקטיקה של ביצוע מעשים מיניים תמורת כסף, הייתה נושא שנוי במחלוקת לאורך ההיסטוריה. זהו מקצוע שלעתים קרובות אינו מובן ונגוע בסטיגמות, עם דעות ונקודות…

חקירת המורכבויות והמחלוקות סביב זנות: סקירה מקיפה

הבנת קונדומים: המדריך האולטימטיבי למין בטוח ואמצעי מניעה

קונדומים שימשו במשך מאות שנים כשיטה למניעת הריון והגנה מפני זיהומים המועברים במגע מיני (STI). למעשה, התיאור העתיק ביותר הידוע של קונדום שתחילתו לפני למעלה…

הבנת קונדומים: המדריך האולטימטיבי למין בטוח ואמצעי מניעה

נערות ליווי: תובנה מקצועית על המקצוע העתיק בעולם

בכל פינה בעולם קיימת תעשייה חשאית שקיימת כבר מאות שנים – מקצוע נערות הקריאה. נשים אלה, הידועות בשמות שונים כגון נערות ליווי המלצה - נערות…

נערות ליווי: תובנה מקצועית על המקצוע העתיק בעולם